Recensie: “Je kunt je leven helen” van Louise Hay

Dit blogbericht is een gastblog.

Al jaren heb ik dit boek in de kast liggen, en zoals je kunt zien aan de kaft heb ik hem al meerdere malen herlezen. Dat is niet voor niets, want ‘Je kunt je leven helen’ van Louise Hay is een ontzettend waardevol boek, dat me geleerd heeft op een andere manier naar mezelf te kijken. Elke keer als ik het lees pik ik er weer iets anders uit op of lees ik de dingen vanuit een ander perspectief. Waarom ik zo’n fan ben van dit boek? Dat vertel ik je graag!

De oorzaak van problemen, mentale klachten en pijn

In het eerste deel van het boek gaat Louise in op je probleem, wat dat ook moge zijn. Misschien heb je fysieke symptomen die je niet kunt plaatsen, of worstel je juist op mentaal vlak met klachten. Of zijn het je omstandigheden waar je niet tevreden over bent? Loopt je relatie niet lekker, vind je je werk niet leuk of heb je elke maand moeite om rond te komen? Wat je probleem ook is, volgens Louise wordt alles grof gezegd veroorzaakt door een gebrek aan (zelf)liefde in combinatie met negatieve en beperkende overtuigingen.

De invloed van gedachten op het lichaam

Op simpele wijze legt Louise uit wat zowel negatieve als positieve gedachten met je lichaam doen en hoe groot hun effect kan zijn. Ze gaat daarbij uit van het principe dat het universum berust op de Wet van Aantrekking (The Law of Attraction), hoewel ze die niet specifiek noemt. Oftewel: wat je uitzendt, krijg je terug. Als jij dus constant negatieve gedachten hebt en een hekel hebt aan jezelf, zul je daar vanzelf de negatieve gevolgen van ondervinden. Bijvoorbeeld in de vorm van fysieke pijn, tegenslag in het leven, pech in de liefde, etc. Een flinke portie onvoorwaardelijke zelfliefde is volgens haar dan ook de oplossing, wat de symptomen of problemen ook zijn. Maar hoe kun je onvoorwaardelijk van jezelf houden als je niet tevreden bent over jezelf, je situatie of je mogelijkheden? Ook daar gaat ze uitgebreid op in.

Veranderen – hoe doe je dat?

Veel mensen hebben weerstand tegen verandering. Logisch, want ondanks dat de huidige situatie waarschijnlijk niet ideaal is, voelt hij wel vertrouwd en weet je tenminste hoe je ermee om moet gaan. Verandering is dan ook eng, want hoe weet je zeker dat de situatie zal verbeteren? Louise focust dan ook allereerst op het loslaten van je weerstand tegen verandering, wat een belangrijk stap is in de goede richting.

Daarna legt ze aan de hand van vele voorbeelden uit hoe je je denken op positieve wijze kunt beïnvloeden. Daardoor ervaar je meer rust, vrede en zelfvertrouwen, iets waar ik op mijn blog ook geregeld over schrijf. Louise leert je bovendien hoe je trauma’s kunt loslaten en van vervelende gebeurtenissen uit het verleden neutrale herinneringen maakt. Daardoor voel je je vrijer, en staat niets je nog in de weg.

De laatste stap is, zoals ik al eerder schreef, onvoorwaardelijke zelfliefde en vertrouwen in een goede afloop. Daardoor zul je vanzelf veel mooiere, positievere en rijkere ervaringen aantrekken dan je nu doet.

Wat vind ik van het boek?

Het is onmogelijk om in een boekrecensie alle kennis, tips en adviezen te noemen die Louise Hay in dit prachtige boek heeft verpakt. Je moet me echter op mijn woord geloven dat het boek vreselijk waardevol is. Haar manier van schrijven is zo ontzettend warm en bemoedigend, de liefde straalt van de pagina’s af. Op de een of andere manier krijgt Louise het voor elkaar om vrij complexe materie op zeer eenvoudige wijze uit te leggen, waardoor werkelijk iedereen ermee aan de slag kan. Het simpele stappenplan is een fijne leidraad voor wie wel wat coaching kan gebruiken, wat zoals ze zelf zegt: het boek is als een sessie met mij, maar dan op afstand.

Beoordeling

Wat mij betreft zou dit boek vaste kost moeten zijn voor iedereen die niet lekker in zijn vel zit, zijn omstandigheden wil veranderen of simpelweg een praktische gids wil die hem helpt zijn droomleven te realiseren. Ik beoordeel het boek dan ook met 5/5, en geloof me: dat doe ik niet vaak bij zelfhulpboeken.

Je kan het boek “Je kunt je leven helen” van Louise Hay hier op bol.com terugvinden.

Deze boekrecensie is geschreven door Leonie van der Laan; dertiger, dromer, tekstschrijver en blogger. Op haar eigen blog schrijft ze voornamelijk over geluk, balans en leven in het nu, en dat met een persoonlijke twist en hier en daar een knipoog.

Dit blogbericht is geschreven door een gastblogger. De linkjes die geplaatst werden in dit blogbericht, zijn affiliate links. Ik krijg dus een hele kleine som geld wanneer jij iets koopt op de site bol.com. Meer info vind je in de disclaimer op mijn Over mij – pagina.

Een gedachte over “Recensie: “Je kunt je leven helen” van Louise Hay