Recensie: “De lavendeltuin” van Lucinda Riley

Dit blogbericht is een gastblog.

Als ik je vraag naar een van de meest succesvolle boekenseries van de afgelopen 5 jaar zal je ongetwijfeld beginnen over de Zeven Zussen. Wereldwijd werden miljoenen exemplaren van de boeken over de D’Alplièse zusjes verkocht en het is wachten tot in april het laatste deel van de serie verschijnt. Maar naast het ongekende succes van de Zeven Zussen serie, schreef Ierse schrijfster Lucinda Riley nog een aantal, in mijn ogen, prachtige romans. Ik las er al meerdere omdat ik zeer gecharmeerd ben van haar schrijftstijl waarin ze hedendaagse verhalen verweeft met gebeurtenissen uit het verleden. Dit keer las ik “De lavendeltuin” waar ik je graag wat meer over vertel.

De Lavendeltuin in het kort

Het verhaal gaat over Emilie de la Martinières, die na de dood van haar moeder als enige erfgenaam overblijft en het familiechateau erft. Wanneer ze vanuit Parijs polshoogte gaat nemen in het Zuid-Franse Gassin, om een beslissing te maken over wat ze met het chateau moet gaan doen, ontmoet ze Sebastian, een Britse kunsthandelaar die haar vertelt over zijn oma, Constance, die in de Tweede Wereldoorlog op het chateau heeft verbleven.

Wanneer het verhaal je meeneemt terug de geschiedenis in, beleef je het verhaal vanuit de persoon van Constance, die wordt gerekruteerd door de Britse SEO om als geheim agent naar het bezette Frankrijk te gaan en daar te gaan helpen in het verzet. Constance gaat op een levensgevaarlijke missie en komt bij toeval in het hol van de leeuw terecht: het huis van Édouard de la Martinières dat vol zit met hooggeplaatste Duitse officieren.

Des te meer Emilie te weten komt over haar familie ten tijde van de oorlog, des te beter begrijpt ze haar inmiddels overleden ouders. In deze droevige periode speelt Sebastian een steeds grotere rol in haar leven. Wanneer ze, na een bliksembruiloft, met hem meegaat naar zijn huis in Engeland, leert ze ook zijn broer Alex en diens reputatie kennen. Echter lijkt er steeds minder van alle verhalen te kloppen. Welke broer spreekt er nu eigenlijk de waarheid? En hoe zijn hun beiden families nu echt verbonden?

Mijn mening over De Lavendeltuin

Wederom heeft Lucinda Riley een prachtig boek afgeleverd waarin het heden en het verleden feilloos met elkaar verbonden zijn. Hoewel ik bij de meeste boeken van Riley altijd benieuwd ben naar de afloop van het heden, werd ik nu veel meer in het verleden getrokken. Misschien kwam dat ook door de podcast die ik op dat moment luisterde, over Nederlandse verzetsstrijdster Jos Gemmeke. De verhalen van haar en Constance lijken veel op elkaar en daardoor kreeg dit verhaal voor mij een hele andere dimensie.

Op een bepaalde manier deed het verhaal me ook erg aan de film Zwartboek denken. Een jonge vrouw die in het hol van de leeuw moet opereren en vooral in haar rol moet blijven om niet een gehele organisatie te laten ontmaskeren. Het verhaal van Constance geeft een hele andere kijk op oorlogsverhalen die grotendeels uit het mannelijke oogpunt worden beschreven.

Heel eerlijk gezegd, vond ik het verhaal over Emilie nogal dun. Zeker het slot had van mij nog wat meer vorm mogen krijgen aangezien het verhaal voor mijn idee toch nog wel wat losse eindjes heeft. Ik had dat zelf graag anders gezien. Desalniettemin was het een heerlijk en prachtig boek om te lezen en zou ik het zeker aanraden aan liefhebbers van Riley’s werk.

Ik geef “De lavendeltuin” een score van 4/5.

Je kan “De lavendeltuin” van Lucinda Riley voor €15 hier op bol.com vinden.

Deze recensie werd geschreven door Kirsten. Ze is 33 jaar oud en woont samen met Sebas in Nieuwerkerk aan den IJssel. Als moeder van twee jonge dochters probeert ze haar vrije tijd zo goed mogelijk te gebruiken. Ze houdt van creatieve dingen, lezen en muziek maken. Ze schrijft op haar blog Mamagisch.nl over allerlei uiteenlopende onderwerpen en is actief op Instagram @mamagisch waar ze haar dagelijks leven deelt.

Dit blogbericht is geschreven door een gastblogger. De linkjes die geplaatst werden in dit blogbericht, zijn affiliate links. Ik krijg dus een hele kleine som geld wanneer jij iets koopt op de site bol.com. Meer info vind je in de disclaimer op mijn Over mij – pagina.

3 gedachten over “Recensie: “De lavendeltuin” van Lucinda Riley

1. Als het op Zwartboek lijkt, dan moet het wel een mooi boek zijn. Ik heb eerder een boek van Lucinda Riley gelezen en dat was erg mooi, dus wie weet ga ik deze ook eens lezen!

Geliked door 1 persoon