Recensie: “De Volksjury 2” van Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck

Al enkele jaren luister ik naar de podcast van De Volksjury. In deze podcast nemen de Vlaamse Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck hun luisteraars mee in verschillende True Crime verhalen. Naar aanleiding van de grote interesse in True Crime verhalen bundelden Silke en Laura verschillende verhalen en vragen rond in een eerste boek, waar ik reeds een recensie over schreef. Omdat er toch nog enkele van hun vragen onbeantwoord bleven, schreven Silke en Laura ondertussen ook een tweede boek “De Volksjury 2”. Zowel de podcast al het eerste boek van De Volksjury konden me bekoren, waardoor ik zeer benieuwd was naar het tweede boek. Ben jij ook een fan van True Crime? Luister je ook vaak de podcast van De Volksjury en ben je even benieuwd naar dit boek? Lees dan zeker even mijn recensie om te weten wat ik van dit boek vond.

Samenvatting

Sinds enkele jaren luister ik trouw naar de podcast van De Volksjury, dé truecrimepodcast van Vlaanderen. Eind 2017 startte Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck deze podcast nadat ze ontdekte dat True Crime een gemeenschappelijke interesse is en dat zulke podcasts nog niet bestonden in Vlaanderen. Het thema True Crime wekte interesse bij een veel groter publiek dan ze dachten. Dit omdat geen enkele Vlaming hen dit voordeed, maar ook omdat ze de moordzaken op hun eigen, opgewekte en joviale manier vertellen. Hierdoor ontstond het idee om enkele truecrimezaken, aan de hand van vragen waar elke truecrimeaddict mee zit, te bundelen in een eerste boek. Omdat ze na hun eerste boek met verschillende prangende vragen rond True Crime achterbleven, bundelde ze deze vragen in een tweede boek. Aan deze vragen koppelde ze steeds een waargebeurd verhaal en gingen ze ten raden bij verschillende experts.

In het boek behandelen Silke en Laura 20 verschillende truecrimezaken uit binnen- én buitenland. Als echte armchair detectives zoeken Silke en Laura een antwoord op vragen zoals: “Hoe herken je een psychopaat? Hoe ziet het leven er in de gevangenis uit? Zijn honden betere speurders dan mensen”. Aan deze hoofdvragen koppelen ze steeds een misdaadverhaal en interviewden ze steeds een expert. Zo laten ze bijvoorbeeld de Vlaamse misdaadjournalist Faroek Özgünes aan het woord maar daarnaast interviewen ze ook iemand die eens een moord heeft begaan.

Schrijfstijl

In dit tweede boek van “De Volksjury” behandelen Silke en Laura 20 truecrime- en moordzaken, waarbij ze telkens een prangende vraag stellen aan een expert, net zoals ze dit in het eerste boek deden. Bij elke zaak die behandeld wordt, wordt er één truecrimevraag beantwoord, en op deze manier is ook elke vraag die ze stellen een hoofdstuk. In het eerste boek werd de truecrimezaak die behandeld werd telkens de titel van het hoofdstuk. In het tweede boek werd de truecrimevraag telkens de titel van het hoofdstuk. Je kan het boek chronologisch lezen, van de eerste tot de laatste, maar je kan ook van de ene zaak naar de andere zaak springen, naar gelang je interesse in de verschillende zaken.

Silke en Laura beschrijven de zaak die behandeld wordt zo uitvoerig mogelijk naar belang van de vraag waar men beantwoord wilt. De zaak beschrijven ze op hun eigen luchtige en toegankelijke, maar zeker ook informatieve manier, net zoals ze de zaak zouden brengen in hun podcast. In een ander lettertype beschrijven ze hun interview met de expert ter zaken, en dit doen ze op een informatieve manier.

Conclusie

Net zoals het eerste boek, leest dit tweede boek van De Volksjury zeer vlot. De hoofdstukken zijn behapbaar en de truecrmezaken worden op de typische luchtige en toegankelijke manier van Silke en Laura beschreven. De schrijfsters blijven dicht bij zichzelf en schrijven de verhalen zoals ze dit zouden vertellen in hun podcast. Toch is het ook steeds met alle respect voor de moordzaak, de slachtoffers, de daders en de experts geschreven.

Ook in dit tweede boek zijn de verhalen van de experts een meerwaarde.De opinie en kunde van een expert in de zaak zorgt voor extra info die je niet altijd overal kan vinden.

Zelf moest ik een beetje wennen aan het feit dat de titels van de hoofdstukken niet de truecrimezaken waren zoals in hun podcast en in hun eerste boek, maar dit is een kwestie van gewoonte. Het geeft wel duidelijk weer welke prangende vraag er per hoofdstuk beantwoord wordt!

Ik ben zeker fan van het tweede boek van De Volksjury. Als er een derde boek zou uitkomen, zou ik ook dit boek met veel plezier lezen. ik kan het boek dus zeker aanraden aan fans van de podcast. Ook kan ik het zeker aanraden aan true crime fans in het algemeen. Fans van true crime die de podcast nog niet beluisterden, raad ik aan om zeker ook eens naar de podcast te luisteren.

Ik geef dit boek een score van 5/5.

Je kan het tweede boek van “De Volksjury” van Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck hier op bol.com terugvinden.

Veel leesplezier,

Amelie

Dit blogbericht is geschreven uit eigen mening en is NIET tot stand gekomen door een samenwerking. De linkjes die geplaatst werden in dit blogbericht, zijn affiliate links. Ik krijg dus een hele kleine som geld wanneer jij iets koopt op de site bol.com. Meer info vind je in de disclaimer op mijn Over mij – pagina

6 gedachten over “Recensie: “De Volksjury 2” van Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck