Recensie: “De Volksjury” van Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck

Vlak voor de kerstvakantie kocht ik het eerste boek van “De Volksjury” aan, nadat ik al enkele jaren naar, en dus ook verschillende afleveringen van, de podcast van De Volksjury luister. Ondertussen is menig fan van De Volksjury al bezweken aan de verleiding om het eerste truecrimeboek van Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck te lezen, en ook ik kon dus niet aan deze verleiding weerstaan. Ben jij ook een fan van True Crime? Luister je ook vaak de podcast van De Volksjury en ben je even benieuwd naar dit boek? Lees dan zeker even mijn recensie om te weten wat ik van dit boek vond.

Samenvatting

Sinds een paar jaar luister ik trouw naar De Volksjury, een truecrimepodcast gemaakt door twee Vlaamse dertigers. Op een gezellige avond kwamen de vriendinnen Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck er achter dat ze een gemeenschappelijke interesse hadden, namelijk True Crime, en besloten om een podcast rond dit thema te starten, wat in 2017 ongezien was in ons klein Vlaanderen. Het thema True Crime wekte interesse bij een veel groter publiek dan ze dachten. Dit omdat geen enkele Vlaming hen dit voordeed, maar ook omdat ze de moordzaken op hun eigen, opgewekte en joviale manier vertellen. Hierdoor ontstond het idee om enkele truecrimezaken, aan de hand van vragen waar elke truecrimeaddict mee zit, te bundelen in een boek. Hun slagzin voor zowel de podcast als voor hun boeken – want ondertussen brachten ze ook al een tweede boek uit – is dan ook: “De meest spraakmakende moordzaken op een onverantwoorde manier verteld.”.

In het boek behandelen Silke en Laura 25 verschillende truecrimezaken uit binnen- én buitenland. De ene moordzaak doet al wat meer een belletje rinkelen dan de andere. Denk maar aan de parachutemoord, de verdwijning van Natalee Holloway en de zaak van András Pándy, maar ook zaken rond The Staircase Murder en De Zwarte Weduwe. Ze beschrijven per zaak wat er exact gebeurde en wat er belangrijk is om hun hoofdvraag binnen dit thema op te lossen.

Bij elke moordzaak of truecrimezaak wordt er een vraag gesteld waar een expert rond dit thema een antwoord op kan geven. Zo werd wetdokter Prof. Werner Jacobs geïnterviewd bij de zaak rond De Slachter van Bergen en werd Alain Remue, hoofd van de Cel Vermiste Personen, geïnterviewd bij de zaak rond Stacy & Nathalie.

Schrijfstijl

In het eerste boek van “De Volksjury” behandelen Silke en Laura 25 truecrime- en moordzaken, waarbij ze telkens een prangende vraag stellen aan een expert. Bij elke zaak die behandeld wordt, wordt er één truecrimevraag beantwoord, en op deze manier is ook elke zaak een hoofdstuk. Je kan het boek chronologisch lezen, van pagina 1 tot pagina 230, maar je kan ook van de ene zaak naar de andere zaak springen, naar gelang je interesse in de verschillende zaken.

Silke en Laura beschrijven de zaak die behandeld wordt zo uitvoerig mogelijk naar belang van de vraag waar men beantwoord wilt. De zaak beschrijven ze op hun eigen luchtige en toegankelijke, maar zeker ook informatieve manier, net zoals ze de zaak zouden brengen in hun podcast. In een ander lettertype beschrijven ze hun interview met de expert ter zaken, en dit doen ze op een informatieve manier.

Conclussie

Het boek las heel vlot door. De truecrimezaken worden op een luchtige en toegankelijke manier beschreven maar zijn ook informatief. Silke en Laura beschreven de moordzaken op dezelfde manier als dat ze de zaken zouden vertellen in hun podcast; ik hoor de dames de verhalen letterlijk luidop vertellen tijdens het lezen. Beiden proberen ze er af en toe een mopje in te steken; voor zij die ook naar de podcast luisteren, kan dit wel voor een glimlach op je gezicht zorgen. Toch hebben ze telkens respect voor de moordzaak, de slachtoffers, de daders en de experts.

Het aan het woord laten van experts is iets wat Silke en Laura zelden tot nooit doen in hun podcast, maar is zeker een meerwaarde voor het boek. Je kan namelijk de verschillende truecrimezaken wel opzoeken op internet, of kan ze uitgebreider lezen in verschillende boeken over deze zaken zelf. De opinie en kunde van een expert in de zaak zorgt voor extra info die je niet altijd overal kan vinden.

Ik ben zeker fan van het boek, omdat ik ook al fan was van de podcast van De Volksjury. Ik kan het boek dus zeker aanraden aan fans van de podcast. Ook kan ik het zeker aanraden aan true crime fans in het algemeen. Fans van true crime die de podcast nog niet beluisterden, raadt ik aan om zeker ook eens naar de podcast te luisteren.

Ik geef dit boek een score van 5/5.

Je kan het eerste boek van “De Volksjury” van Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck hier op bol.com terugvinden.

Veel leesplezier,

Amelie

Dit blogbericht is geschreven uit eigen mening en is NIET tot stand gekomen door een samenwerking. De linkjes die geplaatst werden in dit blogbericht, zijn affiliate links. Ik krijg dus een hele kleine som geld wanneer jij iets koopt op de site bol.com. Meer info vind je in de disclaimer op mijn Over mij – pagina

5 gedachten over “Recensie: “De Volksjury” van Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck

1. Ik moet eerlijk bekennen dat ik al jaren geen tijd maak om te lezen, maar dit genre speekt mij wel heel erg aan. Het zou zomaar eens kunnen dat ik in een boek van de Volksjury weer aan het lezen begin!

Like

1. Zeker eens proberen! Het zijn korte hoofdstukken en het leest vlot door, zeker als je fan bent van true crime. Ik kan het dus zeker aanraden als je al even niet meer gelezen hebt!

Like