Recensie: “Orakel” van Thomas Olde Heuvelt

Dit blogbericht is een gastblog.

Wanneer Stephen King je werk ‘totally brilliantly original’ noemt, heb je het gemaakt als horrorauteur. Dat overkwam Thomas Olde Heuvelt na het uitkomen van “HEX”. Ik ben het roerend met King’s oordeel eens! In 2021 verscheen “Orakel”, Olde Heuvelt’s achtste boek. Een meeslepend verhaal waarin een epische strijd tussen goed en kwaad wordt uitgevochten, op Nederlandse (zee)bodem.

Samenvatting

Het is een mistige morgen, wanneer tieners Luca en Emma een vreemde vorm in een bollenveld ontwaren. Een achttiende-eeuws schip met de naam Orakel ligt er hulpeloos gestrand. Luca’s onderbuik waarschuwt hem, maar Emma kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ze gaat naar binnen via het luik op het scheepsdek. Een spookachtige scheepsbel begint te luiden – waarna Emma niet meer antwoordt of terugkeert. Als niet veel later elf mensen op deze manier zijn verdwenen, slaat de paniek toe. De geheime diensten wissen tijdens hun onderzoek door middel van nepnieuws en het verbergen van getuigen alle sporen van deze tragedie. Maar het schip blijkt niet hulpeloos gestrand- het is de voorbode van groot onheil… Kan Luca het tij nog keren?

Het onmogelijke, het realistische en Pieperz&Zo

“Orakel” combineert als fantasy-thriller het onmogelijke met het realistische. Folklore met de actuele tijdsgeest. Uitverkorenen met visioenen en een achttiende-eeuws schip dat mensen laat verdwijnen, met gemanipuleerde media en de dreiging van een onbekend besmettingsgevaar. Een bijzondere combinatie, maar het werkt.

Echt bestaande situaties en locaties worden gebruikt om het verhaal een vertrouwd Nederlands gezicht te geven, en het is duidelijk dat Thomas Olde Heuvelt zijn huiswerk hiervoor gedaan heeft (Pieperz&Zo is inderdaad dichtbij vliegbasis Volkel, kan ik je vertellen: ik ben geboren in die streek).

Maar wacht even, fantasy-thriller? “Orakel” is toch een horrorboek?  Hear me out. Hoewel “Orakel” inderdaad als horrorboek in de markt is gezet, vind ik het daar niet thuishoren. Op wat gruwelijkheden na (transformaties die je tenen laten krullen!), bevat de strijd tussen goed en kwaad in het boek veel meer thriller- en fantasyelementen dan horrorelementen.

Ik herkende vanaf een bepaalde passage zelfs onbeschaamde leentjebuur uit de fantasy boekenserie “American Gods”” van Neil Gaiman. Dat verbaasde me van een creatief denkende schrijver als Olde Heuvelt – totdat ik in het nawoord las dat dat gelukkig met toestemming van Gaiman is gedaan.

Wisselende diepgang

“Orakel” is ontzettend spannend en dynamisch geschreven. Ik leefde erg mee met Luca, zijn moeder en de andere personages aan de kant van het goede, die ongewild betrokken zijn bij de bovennatuurlijke calamiteiten die zich opstapelen in het verhaal. Ze voelen als echte mensen met echte emoties dankzij de diepgaande karakterontwikkeling.

Dat geldt helaas niet voor alle personages: Orakel lijdt onder wisselende diepgang. De karakterontwikkeling van de antagonisten is opvallend summier, alsof het de bedoeling is dat ze slechts een werktuig van het kwaad zijn en daarom ook niet echt uitgewerkt hoeven te worden tot realistische personages. Ik had meer gelaagdheid verwacht bij Eleanor bijvoorbeeld, die met haar centrale rol (en een naam die niet zou misstaan in een James Bond-film) vrij vlak blijft.

Conclusie

Het is niet voor niets dat Thomas Olde Heuvelt’s boeken ook internationaal een succes zijn: Deze schrijver verstaat de kunst van meeslepend, beeldend vertellen. Dat is voor Orakel niet anders. Het verhaal trapt met een stevig tempo af en houdt dit vast tot de laatste pagina (en dat zijn er 458!). Ook de verhaalopbouw is prettig: de verschillende intermezzo’s zijn even schakelen, maar binden verleden, heden en alle verhaallijnen op een begrijpelijke manier aan elkaar tot een compleet geheel.

“Orakel” is een pakkend boek vol spanning en fantasie dat leest als een trein. En zeker geschikt wanneer je niet zo van horror houdt, maar wel van bovennatuurlijke thrillers. Als kers op de taart is er een grote rol voor een oude bekende uit zijn eerste bestseller HEX. Zou dit betekenen dat er een Olde Heuvelt-universum in het verschiet ligt, zoals Stephen King ook een universum heeft gecreëerd waar zijn verhalen elkaar raken? Ik hoop het, en kijk door het open einde alweer uit naar zijn volgende creatie!

Daarom verdient dit boek voor mij 4/5.

Je kan de paperback van dit boek hier op bol.com terugvunden.

Deze recensie werd geschreven door Marloes Keeris. Marloes is SEO copywriter onder de naam Dash of Ginger. Ze is gespecialiseerd in teksten met een sprenkeltje pit, een vleugje humor en kleurrijk taalgebruik. Teksten die zowel je lezer als Google enthousiast maken. Meer over deze horror-loving ginger en haar schrijvelarij vind je op www.dashofginger.nl.

Dit blogbericht is geschreven door een gastblogger. De linkjes die geplaatst werden in dit blogbericht, zijn affiliate links. Ik krijg dus een hele kleine som geld wanneer jij iets koopt op de site bol.com. Meer info vind je in de disclaimer op mijn Over mij – pagina.

Een gedachte over “Recensie: “Orakel” van Thomas Olde Heuvelt