Recensie: Omnibus “Het dagboek” & “De brief” van Nicholas Sparks

Onlangs las ik een omnibus van de boeken “Het dagboek” en “De brief” van Nicholas Sparks uit. Omdat ik al eerder de boeken “De bruiloft” en “De keuze” van Nicholas Sparks las en deze me positief verraste, was ik zeer benieuwd naar dit tweeluik van de boeken “Het dagboek” en “De brief”. In dit blogbericht neem ik je mee op een reis door de samenvatting van “Het dagboek” & “De brief”, belicht ik de kenmerkende schrijfstijl van Nicholas Sparks en deel ik mijn persoonlijke mening over deze twee boeken. Ben je zo benieuwd als ik was? Lees dan zeker even deze recensie.

Samenvatting

Deze omnibus is een bundel van twee romans van Nicholas Sparks, namelijk “Het dagboek” en “De brief”. Beide boeken zijn ook verfilmd, en dat maakte mij zeer benieuwd naar dit boek.

Het boek “Het dagboek” is een verhaal dat even terug gaat in de tijd. Het gaat over Noah die de liefde vind bij Allie, die reeds verloofd is met een andere man. Samen met Noah duik je in hun verhaal en ontdek je samen of ze de liefde vinden bij elkaar. Op de achterflap kan je het volgende lezen:

Als Noah Calhoun na de Tweede Wereldoorlog van het front terugkeert naar North Carolina probeert hij de oorlog achter zich te laten. Hij stopt al zijn energie in de restauratie van een oud plantagehuis. Dit huis herbergt zijn mooiste herinneringen en zittend op zijn veranda denkt hij terug aan het meisje van wie hij eens zoveel hield. De mooie Allie Nelson is inmiddels verloofd met een rijke advocaat, maar kan de jongen aan wie ze haar hart zo lang geleden verloor nog altijd niet vergeten. Heeft hun liefde de tijd doorstaan? The Notebook werd verfilmd met o.a. Ryan Gosling in de hoofdrol en is inmiddels uitgegroeid tot een ware klassieker die door romantische zielen over de hele wereld in het hart is gesloten.

Het boek “De brief” gaat over Theresa, een columniste voor een lokale krant, die tijdens haar vakantie een brief in een fles vindt op het strand. Deze boodschap in een fles is een liefdesbrief van Garret aan Catherine. Theresa kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat op zoek naar het verhaal achter deze brief. Op de achterflap van het boek kan je het volgende lezen:

Sinds haar scheiding gelooft Theresa Osborne niet meer in de liefde. Tot ze tijdens het joggen een fles op het strand vindt waar een prachtige liefdesbrief in zit, enkel ondertekend met ‘Garett’. Theresa begint aan een zoektocht naar de mysterieuze afzender van de brief die haar leven voorgoed zal veranderen. Message in a Bottle werd met veel succes verfilmd met Kevin Kostner en Robin Wright in de hoofdrollen.

Schrijfstijl

De beide boeken zijn elks in een tiental hoofdstukken opgedeeld. In het boek “Het dagboek” wordt er gewerkt met hoofstuktitels, bij het boek “De brief” worden de hoofdstukken genummerd. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan genummerde hoofstukken, omdat dit voor mij persoonlijk vlotter leest. De hoofdstukken hebben tussen 10 en 20 pagina’s, wat vlot leest. Ook wordt er in verschillende hoofdstukken vaak onderverdeeld door een witregel.

Beide boeken zijn vlot geschreven. Er wordt vaak gebruik gemaakt van wat langere zinnen die toch behapbaar zijn. De zinnen kunnen enkele regels in beslag nemen, maar nemen geen halve pagina’s in beslag. Dit maakt het makkelijk te lezen. De zinnen zijn ook zeer beschrijvend geschreven. Ze geven de situatie die zich voordoet goed weer. De boeken werden mooi vertaald. Er staan geen vreemde zinnen of zinconstructies in het boek.

Verhaallijn

Zowel de roman “Het dagboek” als “De brief” zijn echte liefdesverhalen. In beide verhalen speelt het vinden van een liefde een grote rol. Het boek “Het dagboek” is iets meer voorspelbaar dan het boek “De brief”. Toch zijn beide boeken zeker niet langdradig, hoewel ik de beide films ook al heb gezien.

Conclusie

Dankzij de toegankelijke schrijfstijl van Nicholas Sparks lezen zowel “De bruiloft” als “De brief” moeiteloos weg, waardoor de lezer snel wordt meegesleept in het verhaal. De behapbare schrijfstijl maakt de complexe emoties en diepgang van de personages gemakkelijk toegankelijk, waardoor de leeservaring des te plezieriger wordt. Voor wie op zoek is naar boeken die niet alleen emotioneel aangrijpend zijn, maar ook vlot lezen, zijn “De bruiloft” en “De brief” van Nicholas Sparks een absolute aanrader. Ik geef deze omnibus van de boeken “Het dagboek” en “De brief” een 4/5.

Je kan de omnibus van “Het dagboek” en “De brief” van Nicholas Sparks tweedehands hier op bol.com terugvinden.

Veel leesplezier,

Amelie

Dit blogbericht is geschreven uit eigen mening en is NIET tot stand gekomen door een samenwerking. De linkjes die geplaatst werden in dit blogbericht, zijn affiliate links. Ik krijg dus een hele kleine som geld wanneer jij iets koopt op de site bol.com. Meer info vind je in de disclaimer op mijn Over mij – pagina

22 gedachten over “Recensie: Omnibus “Het dagboek” & “De brief” van Nicholas Sparks

1. Nou, wat erg! Ik zie je artikel, en besef dat ik dit boek ook nog op de stapel heb liggen. ik vond hem een tijdje geleden bij de kringloop. Wel heb ik recent andere boeken van Nicolas Sparks gelezen en ik denk dat je zijn boeken altijd met wat tijd ertussen moet lezen, aangezien de verhalen best op elkaar lijken en voorspelbaar zijn. Neemt niet weg dat het lekker wegleest!

Geliked door 1 persoon

1. Ik snap volledig wat je zegt. Ik lees eerst ook een ander boek voordat ik weer een boek van Nicholas Sparks neem, anders vloeien ze in elkaar over! Neem het boek zelf eens vast en begin er aan, echt een aanrader als je al fan bent!

Like

2. Het woord Omnibus deed me volledig teruggaan in de tijd. Toen las ik ook een pak meer dan ik nu doe en las ik de Omnibus van De vijf over 5 jongeren op avontuur

Geliked door 1 persoon